יום שני, 2 בינואר 2012

איפה אנחנו נמצאים בחינוך ואיפה פינלנד הגיעה בחינוך?????




הרפורמה בפינלנד


הסיבות לרפורמה: מערכת החינוך סבלה מהפרדה נוקשה בין החינוך העיוני לחינוך המקצועי, מה שגרם לנשירה גבוהה, ולקושי גדל והולך בהכשרת עובדים לתעשיות ההייטק.
מטרות הרפורמה: להעלות את רמת החינוך, לספק הזדמנויות שוות לכל האוכלוסייה, להרחיב את גמישות המערכת והבחירה האישית, ולבטל את ההפרדה הנוקשה בין החינוך העיוני למקצועי.
תוצאות הרפורמה:
כ- 30 אחוז מתלמידי המסגרות המקצועיות בוחרים היום ללמוד עד 40 אחוז משעות הלימוד שלהם במסגרות עיוניות, ו- 6 אחוזים מהם ניגשים לבחינות בגרות. המוטיבציה ללמוד גדלה והנשירה פחתה. אף שחוק חינוך חובה הוא רק עד גיל 16, רוב בוגרי התיכונים ממשיכים ללמוד (חינם) עד גיל 19.
מאז הרפורמה נרשמה עליה ניכרת במספר הממשיכים ללימודים אקדמאים או ללימודים גבוהים אחרים, והיום שיעורם הוא מהגבוהים באירופה.
תלמידי פינלנד מדורגים מדי שנה במבחני PISA הבינלאומיים במקומות הראשונים בעולם.
פינלנד הפכה לאחת המובילות בעולם בתעשיית ההייטק, בזכות בוגרי המכללות הטכניות.
אחריות לחינוך: המדינה ממשיכה להיות אחראית, היא משלמת את שכר המורים ומסבסדת את המכללות. האחריות הישירה על ביצוע הרפורמה היא של ספקי חינוך מקומיים.

פינלנד היא אחת המדינות הטמפרטורות הן די נמוכות במרבית חודשי השנה, אולם יש הבדלים בין האזורים והעונות השונות. גרתי שם שנה אצל קרובי משפחה ויצא לי לבקר הרבה מקומות ולהכיר הרבה אנשים מאזורים שונים , לצערי מי שבא ממקום כמו ישראל לא יכול לגור כל החיים במקום כמו פינלנד והסיבה הראשונה היא הטמפרטורות הנמוכות.
החינוך בישראל:
  • לא מתייחסת כלל למספר תלמידים בכיתה.
  • הרפורמה מקדמת את שכר המורים החדשים על חשבון הותיקים.
  • יום לימודים ארוך- למרות שבנייר עמדה נוסף על שחיקת המורה, מומלף לא להוסיף שעות פרונטליות כולל פרטניות קבוצתיות.
  • לא מוזכר כלל תהליך של בקרה על הרפורמה.
  • הפקידים במשרד החינוך ימשיכו לשתות קפה אך מורים יפוטרו.
  • המדינה מטילה אחריות על המורה המנהל, אך המשרד מחוץ לתחום!
  • רפורמה סודית נחשפה רק לאחר לחץ. אין שיח לא עם הציבור ובטח שלא עם המורים.
  • המורים אינם גורם מרכזי - יש התייחסות לארגון ולמשרד החינוך. המורה שנוטל את האחריות המלאה ליישום הרפורמה אינו שותף רק מבצע. ככזה זיכרו איך תהיה לו מוטיבציה לבצע בהתלהבות את הרפורמה?
אני חושבת שאין כלשהוא שוויון בין החינוך בישראל לחינוך בפינלנד , בפינלנד נכון שיש להם חינוך חובה עד גיל 16 אבל תורמים בחינוך ובילדים  ונותנים להם מוטיבציה כדי לשאוף ללמוד עוד ולאהוב מה שהם לומדים – בישראל אני חושבת ההפך מזה קודם צריך לתת למורים ולמערכת החינוך מוטיבציה כדי ללמד מכל הלב ואחר כך לתמוך בתלמידים שלנו.


תגובה 1:

  1. מעניין מאוד לקרוא...
    לא ידעתי על החינוך בפינלנד לפני צפייתי בפלוג זה,
    כותרת מצויינת משכה אותי לקריאת הטקסט.

    מאת אבו אלהיג'א רנא

    השבמחק